PENGENALAN
Kata santun
diberi makna dalam Kamus Dewan sebagai ‘halus yang bermaksud budi bahasa atau
budi pekerti, beradab, sopan. Oleh itu, kata kesantunan berkaitan dengan sifat
kehalusan budi bahasa atau budi pekerti dan kesopanan.
Kesantunan bahasa,
secara umum, merujuk kepada penggunaan bahasa yang baik, sopan, beradab,
memancarkan peribadi mulia dan menunjukkan penghormatan kepada pihak yang
menjadi teman bicaranya. Kesantunan bahasa menjadi salah satu ciri penting
bangsa yang bertamadun.Kesopanan dan kehalusan dalam menggunakan bahasa harus
diamalkan ketika berkomunikasi sama ada melalui lisan atau tulisan.
Malaysia
merupakan sebuah Negara yang mempunyai penduduk berbilang kaum dan etnik yang
mengamalkan pelbagai budaya. Pelbagai budaya tersebut telah mempamerkan
keunikan dalam kesantunan berbahasa dalam masyarakatnya. Tajuk esei yang saya
menghasilkan ialah menghuraikan konsep kesantunan berbahasa dari segi bentuk
dan jenis kesantunan yang terdapat dalam masyarakat Melayu.
KONSEP
KESANTUNAN BERBAHASA
Kesantunan bahasa secara umum merujuk kepada penggunaan bahasa yangbaik,
sopan, beradab, memancarkan peribadi mulia dan menujukkanpenghormatan kepada
pihak yang menjadi teman bicaranya.
Konsep di atas menerangkan
bahawasnya kesantunan berbahasa secaraamnya merujuk kepada penggunaan bahasa
baik iaitu apabila kita bercakap dengan seseorang, kita hendaklah bercakap
dengan menggunakan bahasa yang bersopan dan beradab. Contohnya, apabila kita
hendak menegur seseorang kenalan kita, kita hendaklah menegur dia dengan
memberi salam dan jangan menegur mereka dengan bahasa yang kasar. Hal ini
kerana apabila kita bercakap dengan bahasa yang kasar, ianya dapat mengambarkan
bahawa kita adalah manusia yang tidak pandai berbahasa. Perwatakan dan
keperibadian seseorang dapat dilihat apabila dia sedang bercakap dengan
temannya. Apabila kita menggunakan perkataan yang beradab, lemah lembut dan
bersopan santun, ianya dapat mencerminkan bahawanya kita merupakan orang yang
mempunyai kesantunan berbahasa. Namun begitu, apabila kita menggunakan
perkataan yang kasar, ianya dapat mengambarkan bahawa kita adalah orang yang
tidak mempunyai kesantunan berbahasa.
Kesantunan
bahasa juga merujuk kepada strategi penggunaan kata gelaran, kata sapaan
dan kata ganti nama diri untuk menunjukkan perasaan hormat terhadap
terhadap seseorang. Konsep kesantunan ini merujuk kepada penggunaan kata gelaran dan
kata sapaan untuk dipanggil. Sebagai, contohnya, apabila kita berjumpa dengan
orang mungkin hampir sama baya dengan kita, kita hendaklah memanggil dia dengan
nama yang sesuai dengan umurnya seperti saudara atau saudari. Apabila kita
berjumpa dengan orang yang lebih tua daripada kita hendaklah memanggil mereka
pak cik kerana itulah nama yang sesuai bagi mereka.
BENTUK DAN JENIS KESANTUNAN
KESANTUNAN VERBAL
Kesantunan
berbahasa daripada segi verbal merujuk kepada percakapan, lisan dan pertuturan.
Bahasa halus digunakan dengan meluas dalam ungkapan bertatasusila.
Bahasa halus
ini digunakan supaya tidak menyinggung perasaan orang lain semasa berkomunikasi.
Kesantunan berbahasa verbal perlu dijaga terutamanya semasa berkomunikasi
dengan orang lain, bergurau senda dengan rakan-rakan, menyampaikan maklumat dan
sebagainya.
Penggunaan
bahasa halus juga melibatkan intonasi yang sesuai iaitu ditandai nada
pengucapan yang rendah, lembut, dan sesuai walaupun sewaktu menyindir tidak
akan menyinggung perasaan orang lain. Sebagai contoh, melalui media massa
seperti radio, televisyen dan internet, pengucapan awam dan ceramah, seminar
serta sesi ucapan. Semua contoh tersebut menuntut penuturnya agar menggunakan
bahasa yang sopan santun semasa menyampaikan apa-apa yang ingin disampaikan.
Dalam
kesantunan berbahasa, masyarakat Melayu mempunyai sistem sapaan dan panggilan
yang tersendiri. Sistem sapaan dan panggilan ini melibatkan penggabungan
gelaran, rujukan hormat dan ganti nama. Ciri -ciri kesantunan berbahasa dapat
dilihat melalui gerak laku yang lemah lembut dan merendah diri, gaya dan ragam
bahasa yang mengelakkan bentuk-bentuk sindiran, menempelak, dan mempermainkan
orang, pemilihan kata yang sesuai dengan topik perbincangan dan hubungan
penutur-pendengar dan nada yang sesuai untuk penerima dan mengelakkan nada
tinggi atau marah.
Penggunaan
kosa kata dan ganti nama dalam masyarakat Melayu juga diberi perhatian khusus
agar sesuai dengan kedudukan, pangkat, umur, dan keakraban hubungan. Kesantunan
berbahasa merangkumi pemilihan kata, nada, gerak laku serta gaya dan ragam.
Pemilihan kata mesti sesuai dengan situasi, topik perbincangan dan hubungan
antara penutur dengan pendengar. Kesantunan berbahasa juga dikaitkan dengan
penggunaan bahasa halus, termasuk di dalamnya ialah laras bahasa istana. Antara
ungkapan berkenaan ialah patik, tuanku, berangkat, bersiram, bersemayam,
junjung kasih, bercemar duli, dan sebagainya. Kata dan ungkapan bertatasusila
banyak digunakan dalam keadaan biasa. Pemilihan kata dan ungkapan cuma
bergantung kepada kedudukan, pangkat, umur dan keakraban hubungan.
Bentuk Kata Ganti
Nama Diri dan Sapaan
Masyarakat
Melayu menggunakan satu sistem tertentu dan teratur apabila menyapa atau
membuat panggilan terhadap seseorang ahli masyarakat. Kata ganti diri dan
sapaan di luar keluarga juga digunakan berdasarkan kepada faktor umur, pangkat
atau status dalam masyarakat.
Kata Ganti Nama Diri
Ganti nama diri ialah perkataan yang
digunakan untuk merujuk kepada diri seseorang.Dalam bahasa Melayu, ganti nama
diri dibahagikan kepada tiga, iaitu ganti nama diripertama, ganti nama diri
kedua dan ganti nama diri ketiga. Misalnya, penggunaan kata-kata yang agak
kasar boleh berlaku dalam pergaulan rakan-rakan karib, tetapi tidak sopan jika
digunakan terhadap rakan yang baru dikenali. Penggunaan kata ganti “aku” dalam
perbualan dengan ibu bapa biasa digunakan dalam masyarakat Cina tetapi tidak
sopan dalam pergaulan masyarakat Melayu.
Kata Ganti Nama Diri
|
Bahasa Santun
|
Bahasa Kasar
|
Pertama
|
Saya, kami
|
Aku
|
Kedua
|
Anda, awak
|
Engkau, kamu
|
Ketiga
|
Dia, beliau, mereka
|
Keparat itu
|
Terdapat dua jenis bentuk kata ganti
nama diri dalam bahasa Melayu, iaitu yang digunakan oleh kerabat Diraja (bahasa
istana/bahasa diraja), dan kata ganti nama diri rakyat biasa atau orang
kebanyakan. Dalam keluarga, sama ada keluarga Dirajamahupun keluarga orang
kebanyakan, kata ganti nama diri selalunya melibatkan katasapaan. Sapaan dalam
keluarga begitu rencam, lazimnya sapaan dibuat mengikutkedudukan seseorang
dalam keluarga. Bagi keluarga orang kebanyakan, sapaanberbeza bentuk sapaan
berbeza mengikut negeri atau kawasan. Berikut adalah contoh umum ganti nama
diri Diraja dan orang kebanyakan.
Kata Ganti Nama Diri
Diraja
|
Kata Ganti Nama Diri
Orang Kebanyakan
|
Beta
|
Pak Cik
|
Patik
|
Mak Cik
|
Tuanku
|
Angah
|
Baginda
|
Pak Long
|
Ayahanda
|
Kak Long
|
Bonda
|
Busu
|
Hamba
|
Pak Uda
|
Kata Ganti Nama Diri berdasarkan umur
dan pergaulan
HUBUNGAN
|
UMUR
|
KATA
GANTI DIRI
|
Erat
|
Lebih tua
daripada penutur / separuh umur
|
Pak, pak
cik, mak, mak cik
|
Lebih erat
|
Lebih tua
daripada penutur / separuh umur
|
Pak cik +
nama
Pak + nama
Contoh : Pak
Long
Mak cik + nama
Mak + nama
Contoh : Mak
Liza
|
Kurang
rapat
|
Jauh lebih
tua daripada penutur
|
Tok + nama
Contoh : Tok
Azi
|
Rapat
|
Jauh lebih
tua daripada penutur
|
Tok +
gelaran pangkat dalam keluarga
Contoh :
Tok Long
Nek + gelaran pangkat dalam keluarga
Contoh : Nek
Ngah
|
Rapat
|
Lebih tua
daripada penutur
|
Abang + nama
Contoh :Abang
Baki
Kak + nama
Contoh :
Kak Tini
|
Rapat
|
Lebih muda
daripada penutur
|
Nama sahaja (jika diketahui namanya)
Kalau tidak tahu digunakan panggilan adik sahaja.
|
Rapat
|
Sebaya
|
Nama sahaja
|
Kurang rapat
|
Sebaya
|
Saudara ( lelaki )
Saudari
( perempuan)
|
Gelaran Kekeluargaan
Penggunaan nama-nama
panggilan kekeluargaan dan bahasa sapaan mencerminkan kedudukan seseorang itu
dalam susunan kekeluargaan serta kedudukannya dalam masyarakat amnya. Manakala
sapaan dalam keluarga pula biasanya berbeza mengikut darah.
Keluarga
asas
PANGGILAN
|
KEDUDUKAN DLM KELUARGA
|
CARA MENYEBUT
|
Bapa, ayah, abah, bapak, ba,
walid
|
Ketua
keluarga lelaki
|
Yah, bah, …
|
Emak, mak,
ibu, bu, umi, wan
|
Ketua keluarga perempuan
|
Mak, ibu, ...
|
Long
|
Anak sulung
/ anak pertama
|
Bang Long,
Kak long
|
Ngah
|
Anak kedua
|
Bang Ngah,
Kak Ngah
|
Lang
|
Anak ketiga
|
Bang Lang,
Kak Lang
|
Uda
|
Anak keempat
|
Bang Uda,
Kak Uda
|
Andak
|
Anak kelima
|
Bang Andak,
Kak Andak
|
Teh
|
Anak keenam
|
Bang Teh,
Kak Teh
|
Busu
|
Anak Bongsu
/ anak terakhir
|
Busu, Kak Su
|
Keluarga
Suku / Perut
Keluarga suku atau keluarga perut terdiri daripada
ahli-ahli keluarga sebelah ibu atau bapa dalam keluarga asas. Kata ganti diri atau bahasa sapaan bagi
ahli-ahli dalam keluarga jenis ini, sama ada bapa atau emak saudara daripada
sebelah bapa atau emak, adalah berdasarkan bahasa sapaan yang digunakan dalam
keluarga asas juga.
KELUARGA ASAS
|
KELUARGA SUKU
/ PERUT
|
Bang Long /
Kak Long
|
Pak Long /
Mak Long
|
Bang Ngah /
Kak Ngah
|
Pak Ngah /
Mak Ngah
|
Bang Lang /
Kak Lang
|
Pak Lang /
Mak Lang
|
Bang Uda /
Kak Uda
|
Pak Uda /
Mak Uda
|
Bang / Kak
Andak
|
Pak Andak /
Mak Andak
|
Bang Teh /
Kak Teh
|
Pak Teh /
Mak Teh
|
Bang Busu /
Kak Su
|
Pak Busu /
Mak Busu
|
PANGGILAN
|
GELARAN
|
CARA
MENYEBUT
|
Abang sepupu
|
Sepupu selari lelaki
|
Abang + nama
Contoh : Abang Ali
|
Kakak sepupu
|
Sepupu selari perempuan
|
Kakak + nama
Contoh : Kak Lili
|
Bapa saudara sepupu
|
Sepupu lelaki kepada ibu atau bapa
|
Sama seperti panggilan kepada saudara
kandung sebelah ibu atau bapa.
Contoh : Pak Ngah atau Pak Ngah Ismail
|
Emak saudara
sepupu
|
Sepupu perempuan kepada ibu dan bapa
|
Sama seperti
panggilan kepada saudara kandung sebelah bapa atau emak.
Contoh : Mak Lang atau Mak Lang Aimi
|
Anak sepupu
|
Anak saudara sepupu ( lelaki / perempuan)
|
Bahasa sapaan nama (tidak mengira umur )
Contoh : Aina, Hazif
|
Cucu saudara
|
Cucu saudara
lelaki / perempuan
|
Bahasa
sapaan nama (tidak mengira umur)
Contoh :Fairus, Hamizah
|
Gelaran Keluarga Semenda
Keluarga
semenda ialah keluarga yang pertalian kekeluargaannya terbentuk menerusi
perkahwinan.
PANGGILAN
|
GELARAN
|
CARA MENYEBUT
|
Ayah/ emak mertua
|
Ibu bapa kepada suami atau isteri
|
Ayah, bapak/ ibu, emak
|
Anak menantu
|
Suami atau isteri kepada anak
sendiri
|
Memanggil nama anak menantu tersebut
|
Ipar
|
Abang/ adik suami atau isteri
|
Abang + nama
Contoh: Abang Ali
Panggilan Keluarga
Contoh : Bang Long
Panggilan keluarga + nama : Alang
Ali
Untuk adik dipanggil nama sahaja
Contoh : Salleh
|
Ipar-duai / ipar-lamai
|
Sepupu suami atau sepupu isteri
|
Sama seperti kata sapaan bagi
panggilan ipar.
|
Biras
|
Suami / isteri kepada abang / kakak
/ adik ipar
|
Sama seperti kata sapaan bagi
panggilan ipar
|
Suami / isteri
|
Pasangan suami isteri
|
Memanggil nama
( panggilan untuk isteri)
Sayang/ Yang
Abang ( panggilan untuk suami )
Mengikut panggilan dalam keluarga
Contoh: Along, Andak
Ayah/ abah atau emak diikuti dengan nama anak.
Contoh : Ayah Ainanya, Mak Ainanya
|
Rumusan
Kesimpulannya,
bahasa verbal ini melibatkan penggabungan sistem sapaan dan panggilan dalam gelaran,
rujukan hormat dan ganti nama. Penggunaan kosa kata dan ganti nama mesti sesuai
dengan kedudukan, pangkat, umur, dan keakraban hubungan. Kesantunan berbahasa
merangkumi pemilihan kata, nada, gerak laku serta gaya dan ragam. Pemilihan
kata mesti sesuai dengan situasi, topik perbincangan dan hubungan antara
penutur dengan pendengar supaya menunjukkan
perasaan hormat terhadap terhadap seseorang.
LAMPIRAN
Casino Finder (Vegas) Mapyro
ReplyDeleteA 김제 출장마사지 detailed casino 충청남도 출장샵 search and find all the casino info you need in one place. Jump to: Best Casino. Las 군포 출장안마 Vegas. Las Vegas. Wynn Las 광명 출장샵 Vegas. 경상남도 출장마사지 Harrah's Cherokee Casino Resort.